Partner serwisu
Biznes i przemysł

Belgia odebrała pierwsze trzy samoloty F-35A (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

13 października to dzień, który przeszedł do historii Belgii i jej obronności. Tego dnia pierwsze trzy samoloty F-35A Lightning II wylądowały w bazie lotniczej Florennes, wspierając tym samym głęboką transformację Sił Powietrznych Belgii. W ceremonii powitania zorganizowanej przez Królewskie Siły Powietrzne Belgii, uczestniczył także producent Lockheed Martin celebrując oficjalne włączenie F-35 do struktur operacyjnych belgijskiego lotnictwa wojskowego.

Po dwuetapowym locie, pierwszym trwającym prawie osiem godzin ze Stanów Zjednoczonych na Azory, a następnie czterogodzinnym przelocie do Belgii, pierwsze trzy samoloty bojowe dotarły do bazy lotniczej Florennes.

- Przelot F-35 do Belgii to nie tylko misja, ale także wprowadzenie tego systemu bojowego piątej generacji do naszych sił powietrznych. Ta zintegrowana, zwrotna zdolność, zaprojektowana do operacji koalicyjnych, stanowi kamień węgielny dla obrony jutra – powiedział „Cortex”, pilot i dowódca 1. eskadry (1 Sqn).

W ciągu kilku lat Belgia będzie dysponować łącznie 45 samolotami F-35, które znajdują się w czołówce rozwoju technologicznego.

- Dzisiaj piszemy historię. Wspólnie z sojusznikami z NATO i Europy budujemy ścianę F-35 – tarczę ponad 700 samolotów zapewniającą bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej Europy. Ta ściana nie jest symbolem agresji, lecz determinacji. Wyraźnie pokazuje, że europejskie niebo należy do tych, którzy bronią wolności, a nie do tych, którzy pragną ją zniszczyć – powiedział gen. Frederik Vansina, szef Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Belgii.

Nowe samoloty zastąpią wysłużone F-16

Samoloty F-16, które są w służbie Belgian Air Force od ponad 40 lat, przez długi czas stanowiły podstawę belgijskich zdolności bojowych w powietrzu. Jednak zbliżają się one do końca swojego okresu eksploatacji i wykazują ograniczenia operacyjne w świetle obecnych zagrożeń.

Aby zastąpić obecną flotę, w październiku 2018 r. rząd podjął decyzję o zamówieniu 34 egzemplarzy samolotu F-35, uzupełnioną niedawno zamówieniem 11 dodatkowych egzemplarzy. Inwestycja ta jest zarówno wyborem operacyjnym, jak i strategicznym: ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa kraju, wzmocnienie współpracy europejskiej i zapewnienie interoperacyjności w ramach NATO.

- F-35 jest dowodem potęgi skoordynowanego lotnictwa sojuszniczego, zapewniając kluczową przewagę tym, którzy nim operują. Jak pokazały ostatnie działania na wschodniej flance Europy, samolot ten znacząco wzmacnia zdolności odstraszania i obrony NATO. Od ponad 70 lat z dumą współpracujemy z Belgią, wzmacniając jej bezpieczeństwo narodowe oraz krajowy przemysł obronny. Ten kamień milowy jest istotnym krokiem w zapewnieniu, że Królewskie Siły Powietrzne Belgii przez dekady będą utrzymywać przewagę nad potencjalnymi zagrożeniami – podkreślił Greg Ulmer, prezes Lockheed Martin Aeronautics.

Skok pokoleniowy

F-35 to więcej niż tylko samolot bojowy, to system bojowy piątej generacji. Dzięki technologii stealth jest trudny do wykrycia. Jego zaawansowane czujniki łączą dane, aby zapewnić pilotowi pełny obraz pola walki. Może przechwytywać drony, przeprowadzać precyzyjne ataki i natychmiast dzielić się informacjami z sojusznikami, dzięki czemu Belgia znajduje się w czołówce pod względem nowoczesnych zdolności lotniczych.

- Dzięki F-35 Belgia odzyskuje należne miejsce w gronie światowych lotnictw bojowych, wyposażonych w najnowocześniejsze technologie i zintegrowanych w wielonarodowym środowisku operacyjnym” – dodał gen. bryg. Geert De Decker, Dowódca Królewskich Sił Powietrznych Belgii.

Pojawienie się samolotu F-35 otwiera nowy rozdział w historii belgijskiej armii. W kontekście napięć międzynarodowych, charakteryzujących się agresją Rosji i globalną niestabilnością, wybór ten ilustruje wolę Ministerstwa Obrony, aby pozostać wiarygodnym sojusznikiem NATO i aktywnie przyczyniać się do zbiorowego bezpieczeństwa.

Florennes - pierwsza baza operacyjna

Aby przyjąć te nowe samoloty, baza we Florennes przeszła gruntowną transformację i remont, obejmującą budowę nowych budynków i hangarów, modernizację infrastruktury, reorganizację personelu i dostosowane szkolenia do nowych maszyn.

Szkolenia te, organizowane głównie w Stanach Zjednoczonych, pozwalają belgijskim pilotom i technikom bezpośrednio zapoznać się z międzynarodowymi standardami, co wzmacnia spójność i efektywność operacyjną w ramach koalicji. Baza w Kleine-Brogel dołączy do nich w 2027 r.

Zgodnie z obecnym planem, który nie uwzględnia jeszcze zakupu dodatkowych samolotów, docelowo w belgijskich bazach stacjonować będzie 26 samolotów F-35, z czego 4 będą przeznaczone do misji Quick Reaction Alert (QRA), która ma zasadnicze znaczenie dla ochrony i monitorowania przestrzeni powietrznej NATO. Osiem samolotów pozostanie w bazie Luke Air Force Base (USA) w celu podstawowego szkolenia pilotów i techników. Do 2030 r. Belgia musi przeszkolić jeszcze 67 pilotów, aby osiągnąć pełną zdolność operacyjną.

Informacyjnie o F-35

Lockheed Martin F-35 Lightning II, to amerykański jednomiejscowy, jednosilnikowy wielozadaniowy samolot myśliwski piątej generacji. F-35 zaprojektowany został w ramach międzynarodowego programu badawczo-rozwojowego pod nazwą Joint Strike Fighter, który miał na celu zbudowanie maszyny spełniającej wymagania wszystkich rodzajów sił zbrojnych. Program został przeprowadzony pod kierunkiem amerykańskiej korporacji Lockheed Martin w konsorcjum z Northrop Grumman i BAE Systems, z udziałem przedsiębiorstw i instytucji naukowych z siedmiu innych krajów.

Zadaniem samolotu jest wykonywanie misji bliskiego wsparcia, bombardowania precyzyjnego, prowadzenia misji rozpoznania, walki elektronicznej i typowo myśliwskich zadań walki powietrznej. Celem minimalizacji kosztów programu badawczo-rozwojowego oraz późniejszego utrzymania, opracowane zostały trzy, przeznaczone dla różnych rodzajów sił zbrojnych, wersje samolotu, których 80 proc. elementów jest wspólne. Samolot konwencjonalnej odmiany CTOL dla sił powietrznych, oznaczony został jako F-35A, samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL oznaczony jako F-35B oraz F-35C opracowany do roli samolotu pokładowego dla marynarki wojennej.

Samolot zbudowany jest w układzie średniopłata z pojedynczym silnikiem Pratt & Whitney F135 i najnowszym radarem AESA III generacji AN/APG-81 oraz zestawem czterech innych sensorów zapewniający pilotowi rewolucyjny poziom świadomości sytuacji taktycznej.

F-35 operują obecnie z 32 baz lotniczych na całym świecie. Do początku października br. Lockheed Martin dostarczył ponad 1 230 samolotów F-35, wyszkolił ponad 3 120 pilotów i 17 690 pracowników obsługi technicznej, a flota F-35 przekroczyła łączną liczbę 889 tys. godzin lotu. Lockheed Martin kontynuuje współpracę z operatorami F-35, aby zapewnić sojusznikom przewagę nad ewoluującym zagrożeniem na świecie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lessor TrueNoord zamawia 20 embraerów E195-E2

Biznes i przemysł

Lessor TrueNoord zamawia 20 embraerów E195-E2

Piotr Bożyk 14 października 2025

CDB Aviation dostarczyło dwa A320neo dla Azerbaijan Airlines

Pasażer i linie lotnicze

JSX: 50. embraer ERJ w barwach retro (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

JSX: 50. embraer ERJ w barwach retro (zdjęcia)

Piotr Bożyk 13 października 2025

Zobacz również:

CDB Aviation dostarczyło dwa A320neo dla Azerbaijan Airlines

Pasażer i linie lotnicze

CDB Aviation dostarczyło dwa A320neo dla Azerbaijan Airlines

Piotr Bożyk 14 października 2025

SKY express z 15. airbusem z rodziny A320

Pasażer i linie lotnicze

SKY express z 15. airbusem z rodziny A320

Piotr Bożyk 12 października 2025

PZL Mielec wyprodukował 700. kabinę do śmigłowców Black Hawk

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lessor TrueNoord zamawia 20 embraerów E195-E2

Biznes i przemysł

Lessor TrueNoord zamawia 20 embraerów E195-E2

Piotr Bożyk 14 października 2025

CDB Aviation dostarczyło dwa A320neo dla Azerbaijan Airlines

Pasażer i linie lotnicze

JSX: 50. embraer ERJ w barwach retro (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

JSX: 50. embraer ERJ w barwach retro (zdjęcia)

Piotr Bożyk 13 października 2025

Zobacz również:

CDB Aviation dostarczyło dwa A320neo dla Azerbaijan Airlines

Pasażer i linie lotnicze

CDB Aviation dostarczyło dwa A320neo dla Azerbaijan Airlines

Piotr Bożyk 14 października 2025

SKY express z 15. airbusem z rodziny A320

Pasażer i linie lotnicze

SKY express z 15. airbusem z rodziny A320

Piotr Bożyk 12 października 2025

PZL Mielec wyprodukował 700. kabinę do śmigłowców Black Hawk

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij